• hej Peter
    tack så mycket för bloggen, har tankar angående anskaffning av den bilen men privat köp, läste i Vi bilägare att awd inte fungerade som fyrhjulsdrivning borde funka.
    vad har du för erfarenhet av detta?
    ditt svar kommer att avgöra mitt köp, vill gärna pendla med el.
    tack på förhand
    Tage Sadedin

    • Hej Tage
      Kul att du läst min blogg. Jag har tyvärr inte läst Vi bilägares kommentarer om fyrhjulsdriften. Vad är det som de anmärker på?
      Outlandern har ju tre lägen på driften. I ECO läget är det bara drivning på framhjulen, i normalläget fördelas drivkraften elektroniskt mellan de fyra hjulen. Sen finns låst fyrhjulsdrift och då är det alltid drivning på alla fyra hjulen. Allt styrs med en knapp i mittkonsolen. Jag har dock haft en Subaru legacy tidigare och jag känner att den fyrhjulsdriften är mycket bättre. Där kunde man om man känner att det håller på att gå rakt fram i en kurva vintertid bara gasa på så rätade den upp sig och hamnade på rätt spår igen. Det är inte alls samma respons i Outlandern. Jag måste testa mer i de olika lägena och se hur den uppför sig.
      MVH Peter

  • Hej Peter,

    Väldigt intressant att läsa om din nya Outlander.
    Har lite frågor då jag ska välja ny förmånsbil i januari/februari 🙂
    Vad ligger förbrukning på enbart bensin?
    Jag kör cirka 4000 mil om året i tjänsten på båda sidor om sundet och har möjlighet att ladda hemma över natten. Hur långt tar du dig på enbart el?
    Anledning är att jag får milersättning av min arbetsgivare vilket är den statliga (6,50kr/mil) diesel och (9,50kr/mil) bensin och har en VW Tiguan TDI 4motion som drar 0,75l/mil vilket gör att jag går back varje mil jag kör.
    Tack på förhand!!
    Mvh Ola

    • Hej Ola
      Kul att du hittat min blogg och att du finner det intressant. Jag har inte gjort några riktiga tester på bensinförbrukningen. Det närmsta jag kan komma ett sånt test var när vi åkte upp till Kalix, 74 mil utan laddningar efter vägen. Då låg förbrukningen på 0,8 lit/mil. Då är det under vintern. Än så länge har jag bara kört sträckor på ca 2,5 mil mellan hemma och jobbet för att sedan ladda fastän inte batteriet tagit slut. För att verkligen testa räckvidden på bara el behöver jag köra en sträcka på ca 4-5 mil där jag stänger av fläkten. Den måste stängas för att inte bensinmotorn ska gå igång för att värma kupén. Det finns ju ingen “bara eldrift-knapp”. Nu är det ju vinter och riktigt kallt dessutom så det gör ju att man vill ha värme i kupén, därför är det svårt att göra testen med bara eldrift. Vintertid begränsas kapaciteten på batterierna också. 3 mil klarar jag i allafall galant. Jag får testa mer när det blivit varmare ute.

  • Tack för snabbt svar. 0,8 känns väldigt bra med ranke på bilens storlek.
    Hur är komforten i stolarna vid långkörning? Min pappa hade en Outlander 2010 och dem sätena var väldigt obekväma vid längre turer.
    Har du köpt till någon extra laddkabel? Om du beställt en Outlander idag är där något du hade till, respektive valt bort?
    Mvh Ola

    • Hej
      Vi har ju kört till Kalix fram och tillbaka, 74 mil enkel resa, och jag tyckte då inte att det var några problem. Det beror kanske på vilka preferenser man har men jag har haft 8 bilar tidigare och jag tycker att stolarna är sköna. Jag ångrar inte att jag valde Komfort modellen som har Comfort tech materialet på sittdelen istället för skinn/läder. Har haft skinn/lädersäten i flera bilar tidigare och det är inte skönt på vintern och inte heller på sommaren, antingen för varmt eller för kallt. Med det här materialet är det inga problem på vintern. Får se hur det är på sommaren. Mitsubishi har ju också uppdaterat stolarna på den årsmodellen (2016) som jag har.
      Jag har Charge Amps Spark laddkabel där man kan välja laddning mellan 6, 10 och 16 ampere och du har inte den där stora “klumpen” på laddkabeln. Länk här: http://charge-amps.com/spark/
      Just nu känner jag inte att jag skulle valt till eller bort något.

  • Hej! Hämtade ut ny 23/12. Vid minus 15 slutar eldriften funka i princip helt, vid minus 30 börjar motorlampa samt text ev fel laddning eller nåt. Ringe support där de säger uppsök verkstad eller stanna bil!
    Det gick inte, 41 mil till närmaste verkstad. Vilket är min dagliga verklighet.
    Motor lampa slocknade vid omstart av bil efter 10 min.
    Vid minus 37 går den inte köra trots motor startar.
    Bilen har vi inte kunnat köra på en vecka, samt av 210 mil har snitt legat på 0,93 och el funkat ca 23 mil, trots optimala sträckor och aldrig över 90.
    En ANING besviken. Den är ej testad/färdig kan jag bara konstatera.

    • Hej Sven-rune
      Det var verkligen tråkigt att höra. Här där jag bor i Hälsingland blir det ju inte så ofta dessa låga temperaturer tack och lov men vi åker ju till Kalix några gånger per år så det vore ju inte bra om bilen slutade fungera när vi är där uppe.
      Vore intressant att höra mer från dig och hur det går med bilen framöver. Köper man en ny bil så ska det ju bara fungera. Blev du informerad innan köp att kylan kunde begränsa bilen. Det vore ju brottsligt att inte informera om det om man bor där det blir så kallt som du har det.
      Hoppas det löser sig för dig.
      /Peter

  • Hej,

    Tack för dina svar! Var inne hos Mitusbishi idag men bilen var inte på plats för en provkörning. Provsatt en bil i hallen och den kändes väldigt behaglig och inte alls som den äldre versionen.
    Ha de bra!
    Mvh Ola

  • Hej
    Har än så länge endast upplevt -15 som kallast med min (uttagen 16/12-15) och det var inga problem att köra. Dock har jag upplevt att hjulen har tendens att frysa fast/nypa vid avfärd. Misstänker att det är bromskraftsåtervinningen som orsakar detta. Hittills har det gått att stå på gasen tills det släpper, men känns sådär… Ang att din bil ej bromsar/laddar vid B5, har du haft fullt batteri vid dessa tillfällen? Har för mig att bromskraftsladdningen är inaktiverad om batterierna är över viss % laddat. Fick förresten hem min Dostar 16A kabel i förrgår. DHL hemleverans från aliexpress Kina för 2100kr ink frakt! Helt ok pris imho. 🙂 Tänkte göra en liten film och visa den å lite annat PHEV relaterat vid tillfälle. Det kom också ny firmware till bilen/appen i förrgår. Fick felmeddelande under uppdateringen, men vid kontroll är rätt version installerat så den verkar ha gått på ändå. Framåt helgen Skall det bli nedåt -20! Kan bli intressant…

    Mvh Magnus

    • Hej Magnus
      Vänta till det blir mer än -20 grader du 🙂
      Att hjulen/bromsarna nyper fast i kylan är inget unikt för Outlander PHEV, så är det även på vår andra bil Mitsubishi Colt.
      Batteriet var nog nästan fullt då bromskraftåtervinningen inte fungerade eftersom den inte ville använda batterierna för drift då. Men jag har hört av andra och jag tror även det står i bruksanvisningen att det vid sträng kyla kan reducera bromskraftåtervinningen. Kul att höra om din kabel, hör gärna av dig här för en uppdatering om hur det fungerar. Själv har jag Charge Amps Spark kabeln där man kan välja 6, 10 eller 16 Ampere. Jag har dock lite problem med 16 amperes laddning då jag kör andra saker i huset samtidigt, då går huvudsäkringarna. Jag hade samma problem med uppdateringen av mjukvaran men det verkar funka.
      Återkom gärna med fler synpunkter och upplevelser med bilen.
      MVH
      Peter

  • Hade precis samma fel i morse vid -15. Har haft min precis i en vecka men har inte kört den i så kallt väder tidigare. Fick inte bensinmotorn att sluta gå på något sätt. Efter de 6 mil jag har till jobbet så var batteriet mer eller mindre oförändrat.

    Intressant med kablaget, lite sur på min försäljare och den information man fick vilka kablar man egentligen behöver. Upptäckte ju ganska snabbt att de flesta publika laddstationer har typ 2 laddning vilket är eu standard medans bilen tar typ 1. Nu måste jag fixa en adapter mellan typ 2 till typ 1. Men aliexpress kanske är ett alternativ om man inte vill hosta upp med 4500:- som orginalkabeln kostar.

    • Ja tråkigt att det är så men det är nog ett universellt problem när det gäller batterier och kyla. Ta bara exemplet med rymdfarkoster. När man skickar upp satelliter och liknande i rymden så drivs funktionerna i satelliten/farkosten av batterier. Det första som görs när de ska tas i drift är att solpanelerna startar en värmning av batterierna, annars skulle inte den sparade laddningen kunna användas. Tesla tror jag har batterivärmare i sina bilar.
      Angående kablarna för laddning så är det väl först och främst tänkt att man ska kunna ladda sin bil hemma där typ 1 laddning används. Sen är det ju så klart inte bra om man inte blir informerad om hur det ser ut i övrigt.

  • Hehe. De har inte ens en app för oss som använder Windows Phone. Körde in appen på min Ipad och fick det att fungera men räckvidden är ju helt värdelös. Når inte bilen 70 meters avstånd utan att det är något hinder ivägen…

  • Låter konstigt.. Jag använder Galaxy S6 och den har funkat bra hela tiden. Och innan dess Galaxy S2. Har även fixat så att det går skicka SMS till bilen för att starta värme/kyla..

    • Hej Johan
      Det var verkligen konstigt. Allra helst då Mitsubishi Sverige inte säger att det fungerar med den telefonen och att teknikerna på verkstaden och jag trots alla försök inte lyckats att få den att funka. Vore ju verkligen intressant att veta vad det beror på. VIlken Android version har du? Jag har 5.1.1. Är det “Outlander PHEV SMS Remote” som du använder till SMS funktionen med en extra mobil i bilen? Funkar det bra? Då måste man ha en mobil med kontantkort liggandes i bilen då?
      MVH
      Peter

      • Jag har Android 5.1.1 också, å det funkade även med de tidigare versionerna.. Är du säker på att ingen annan enhet var ansluten till wifit eller att det redan fanns 2 registrerade enheter i bilen?
        Det jag använder till SMS liknar “SMS Remote” fast jag använder bara Tasker med ett script, i en Galaxy S2 som alltid ligger i mittkonsollen. Det funkar väldigt bra och så kan man ju styra från flera enheter än 2 nu..

        • Hej Johan
          Jodå inga andra enheter var anslutna och både jag och verkstaden har återställt wifit/systemet för att se till att inget var registrerat till det.
          Otroligt konstigt att det funkar för dig. Måste vara något annat som påverkar. Låter väldigt bra med SMS kontrollen. Är det nåt du vill dela med dig av, scriptet till Tasker?
          Peter

    • Hej Gustav
      När man läser om det där ryska testet så avslöjar de ju inga detaljer på hur det gick. Bara att det vara inga betänkligheter angående laddningssystemet. Det står inget om hur eldriften fungerar i kyla eller hur batterikapaciteten påverkas av kylan. Vore ju intressant att se mer detaljerat resultatet av testet.
      MVH
      peter

    • Hej Micke
      Jo jag har också läst det någonstans och energisparläget var inte aktiverat på min telefon. Så för mig hjälpte det inte.
      Tack för tipset i alla fall.
      Peter

      • Hej!
        Jag och min säljare hade också problem med detta!
        Dock löste det sig när man fick pilla på den hemma genom att först para ihop wifi (från telefonens inställningar) och ställa in att connecta även utan internet! sedan gick det bra att köra med pairing med appen!¨

  • Samma upplevelse här. Bilen stod ute i -20 gr. Ingen förvärmning. WiFin i bilen var nedkopplad, troligen pga kylan. De första 50 km så var det bara — på elräckvidden och batteriet fortfarande fulladdat.
    Körde 150 km men hela tiden gick bilen enbart i serie-drift, Direktdriften (parallell mode) gick aldrig in (ingen orange pil från motor till hjul) trots att temperaturen steg till -15.
    Det är lite egendomligt att inte parallelldriften fungerade, den borde inte ha något med kylan att göra, tvärt om. Om inte eldriften fungerar fullt ut borde ju direktdriften hjälpa till.
    Kanske kan det vara så att bilen anser att batteriet skall användas så mycket som möjligt för att få upp temperaturen. Kyleffekten av fartvinden på batteripacken är nog avsevärd vid minus 20 gr.

  • Phev funkar till minus 32,5, därefter får man stanna, vänta 5-7 min. (Vänta inte för länge). Då klarar bileländet sig i ca 3mil innan nästa stopp. Och nu pratar jag inte el, utan bil i allmänt.
    Flera felsignaler blinkar när 30 minus passeras.
    Orsaken är att batteriet helt enkelt inte klarar den kylan,
    Lösningen kan vara att isolera samt montera större värmare på batterienheten.
    Tänker kontakta Mitsubishi om mina problem,
    Och efter kontakt med de som skaffat likvärdigt fordon (Phev) i min närhet, så är jag inte ensam, två är skickade på verkstad (Bärgare).
    Felsignalerna försvinner dock när temp stiger.
    Varmgarage vore en fördel, men kostnaden för viljavaramiljösmart tenderar rusa..
    0.94 är mitt snitt sedan ny, undrar hur många felprocent det kan vara?
    Fast 23/12 var inte lämplig tidpunkt plocka ut bil för optimal bränslekoll kanske?

    Om Mitsubishi vore lite varumärkessmart skulle de nog leta lösning snabbare än skuggan kan tyckas.
    Fortfarande glad gubbe i norr trots allt!

    • Hej Sven-rune
      Ojojoj, det låter inte alls bra det där. Är det 12V batteriet eller “driftbatteriet” som inte klarar kylan?
      Borde ju vara 12V batteriet eftersom bilen inte fungerar på bensin heller. Är det så att 12V batteriet inte får laddning eftersom du kört på EV drift och då laddar inte generatorn batteriet? Dåligt laddat batteri och kyla är ingen bra kombo.
      Jag det var verkligen fel tidpunkt på året att hämta ut en pluginhybrid, men det kan ju bara bli bättre i alla fall.
      Håll mig gärna uppdaterad hur det går.

      MVH
      Peter

  • Hej
    Jag tror också som Gustav säger att lösningen är att manuellt para ihop telefonens WiFi och ha fungerande anslutning INNAN man lägger in detta i appen (så gjorde jag när jag anslöt första ggn). Själv kör jag Galaxy S6 på en rootad S4 och det funkar bra (förutom att appens GUI i sig är fult och långsamt). Min bil är uttagen december 2015 har kör 150mil.

    Enligt min högst ovetenskapliga analys verkar ICE ha en temptrigger omkring -15 till -16 där den vägrar att köra på batteri. I fredags körde jag 20mil i -22grader och bilen gick på 99% bensin hela sträckan trots full batteriladdning och förvärmd kupe´. Fläkt och värme var avstängd samt att jag körde i läge “eco”, tvingades tillslut slå på värmen i läge auto på 29 grader eftersom rutor frös till is -på insidan… (och försvann inte trots fullt värmepåslag!). Jag låg på genomsnittlig förbrukning på 0.19l/mil men efter denna tur blev det istället 0.9l/mil… Som tur är har temperaturen stigit något (-6) och idag kunde jag ta mig hem på närmare EV drift.

    //M

    • Hej Magnus
      Jag tror jag provat den vägen också, men jag får försöka mer.
      Konstigt att du inte lyckades få ICE att stängas av ändå. Jag har lyckats med det trots -20. Men det förutsätter att den inte startat något alls från första början. Har den bara startat upp lite grann så vill den inte slå av trots avstängd fläkt och värme, inte förrän temperaturen blivit tillräcklig inne i kupén.
      MVH
      Peter

  • I morse var det -18 och bilen körde på el till jobbet (fläkt i läge off). Skillnaden är att jag nu har ändrat från rekommenderade 10 minuter till 20 minuters förvärmning innan avfärd. Har endast 10A hemma så batteriet låg mellan 90-95% laddat vid avfärd. Hade varit smutt med ett 220v uttag i kupen istället för att suga kräm ur batterierna.

  • Hej på er alla.jag hämtade ut min PHEV 2015-11-27
    Har i drift genomsnitt i bensinförbrukning varit 0,84 liter milen batteriet har räckt i ca 3 till 4 mil när det är plusgrader under minus 15 går bilen endast på bensin. När det gäller wi-fi så är räckvidden i utan några hinder i vägen ca 25 m och enligt säljaren så får man nog räkna med det.
    Det är en besvikelse och man kanske skulle ta upp en grupptalan om reklamation på bilarna inget stämmer enligt deras marknadreklam om PHEV. Peter

  • Riktigt coolt! Jag har dock märkt att man bör sätta starttiden för laddning till densamma som för värmen. För om man har exempelvis laddschema 00:00-23:50 så kommer laddningen Ej att aktiveras när värmen drar igång och suger batteri på morgonkvisten! Sjukt dåligt! 🙁 Följden blir rejält minskad kapacitet när man sedan skall åka. Om jag sätter identisk starttid på både värme o laddning så hänger orkar 10A kabeln nästan med värmeuttagets förbrukning.

  • Hej!

    Jag försökte få detta att fungera med en ny HTC och Android 5.1 utan framgång.
    Nu har jag köpt en Samsung Galaxy Young 2 Android 4.4 som verkar vara klockren till ändamålet.

    Men frågan är vilket abonnemang som är vettigast, som jag har förstått det hela skickar appen sms tillbaks som svar på kommando man ger den.

    Det sura är ju att det verkar vara tidsgräns på det man fyller på ett kontantkort så det bränner inne även om man inte förbrukat summan.

    Vilket abonemang var det du tog på Halebop?

    mvh
    Micke

  • Hej igen!

    Pratade med 3 då jag hade ett abonemang på väg ut i mars hos dom.

    Gjorde om detta till nåt som skulle kosta mig 41:- i månaden och då ingick samtal och SMS för 69:-, fick tydligen nån “trogen kundrabbat” så det verkar som en bra lösning.

    mvh
    Micke

    • Hej Micke
      Det låter bra. Jag vet inte säkert vilket kontantkort jag tog och om det finns fler varianter på Halebop. Jag var bara ute efter en lösning som fungerade snabbt. Kanske får jag kolla på vilket kontantkort som är det bästa för den här funktionen.
      MVH
      Peter

  • Hej,
    Hämtade min bil förra veckan, årsmodell 2016. Känner inte igen problemen du beskriver med Samsung S6. Jag har en Samsung S6 edge som har fungerat ihop med bilen felfritt från första dagen. Verkar konstigt om Mitsubishi bekräftar att de här telefonerna inte fungerar. Kanske har det gjorts någon sen uppdatering i bilens mjukvara?
    Mvh Samuel

    • Hej
      Ja det är verkligen konstigt, det verkar som om Mitsubishi inte vet riktigt själva vad som fungerar eller inte.
      Jag fick ju en uppdatering av bilens mjukvara som verkstaden gjorde då jag lämnade in den men de lyckades ändå inte para ihop telefonen med bilen.
      Den hittar ju wifit men appen går inte att registrera. Vi har nollställt allt utan resultat.
      Ingen vore gladare än jag om nån kunde hitta vad som är felet.
      Kanske är det något annat program i telefonen som stör kommunikationen eller liknande. Jag vill ju helst inte göra en fabriksåterställning bara för att få det att funka.
      MVH
      Peter

  • Hej!

    Måste också säga att jag är nöjd över snittförbrukningen på denna bil.

    Jag gjorde en tripp på 53 mil då jag startade på ström men sedan hybrid, detta var mest vanlig lansväg från Smögen till Karlstad/Kristinehamn T/R. Var tveksam till att det skulle gå på en tank men trots en temperatur mellan -10 till -15 grader avverkades sträckan på 38 liter, det ger ett snitt på 0,72, riktigt bra.

    Gjorde också en koll på blandad körning där ca 70% var kortare turer och 30% var 10-milsturer. Jag körde 90 mil och tankade 33 liter,

    I helgen körde jag Smögen GBG T/R och då blir det mest motorväg i ganska jämn fart 110-120kmt och du hamnade jag på 0,78 i snitt.(även här start med fulladdad bil)

    Samtliga värden är tankade, inte färddatordata, den har vid varje tillfälle visat något högre snitt än uppmätt.

    Mvh
    Micke

  • Hej!
    Är väldigt nöjd med snittförbrukningen på min bil. Efter drygt 2 år och 3500mil ligger snittet på 0,26 liter / mil. Bästa hittills är 240mil på 37 liter, vilket blir knappt 0,16.
    Elförbrukning för laddning har legat på mellan 200-250kwh i månaden.
    Men då har jag också gått in för att köra så snålt som möjligt..
    Längsta sträcka avklarad på ren el är 53km..
    Alla mina tankningar är upplagda på Fuelly.com: http://www.fuelly.com/car/mitsubishi/outlander/2014/nahoj56/319903
    Mvh
    Johan

    • Hej Patrik
      Tack för infon, jag har hört om fler som fått det att funka. Men för mig går det inte och Mitsubishi eller verkstaden har inte lyckats lösa det så något fel är det och fler har INTE heller lyckats. Jag har redigerat texten i inlägget nu.
      Peter

  • Har du sett tipset om att hålla inne AC knappen tills det piper? Då frånkopplar man AC’n från autoläget och sätter på AC’n manuellt. På så sätt kan du ha värmaren på Auto (19°) utan att AC går igång. Bra för vinter och sommar och kan nog påverka eldriften positivt.

    • Hej Martin
      Ja jag har sett tipset och jag har också gjort så. Det påverkar säkert eldriften positivt men inte bensinförbrukningen då AC:n inte behöver bensinmotorn för att fungera vad jag förstår.

      MVH
      Peter

  • Nu sitter jag i bilen och försöker förgäves regga min Galaxy S7 Edge och det verkar vara omöjligt. Har inga problem att ansluta min rootade gamla Galaxy S4 som kör Galaxy S6 image…. Så nått lurt är det.

  • Hejsan,
    Jag tror att det är en fråga om att nöta. Provade att ansluta till bilens wifi rakt av. Funkade inte(såklart, visste det egentligen men var för lat för att gå ut till bilen). Tömde cache & data i appen, tog bort wifi-anslutningen och provade att ansluta med lås/låsupp/lås osv i ACC-läge. Funkade inte. Tömde cache/data och provade igen. Funkade inte. Gjorde samma procedur igen ett par ggr och det funkade inte, MEN, den här gången stängde jag ner appen och startade den igen och då kom jag åtminstone fram till bilen&batteriet på skärmen men anslutningsbilden uppe till vänster visade rött. Provade att uppdatera 2-3 gånger och vips var jag inne och det har funkat sen dess. Vet inte vad ovan säger om mig(dåre!), men det funkar nu iaf. Både på en galaxy s6 och en galaxy A3.

    • Hej Pelle
      Ja, jag vet inte vad som är rätt tillvägagångssätt, kanske är det att nöta? Både jag och Mitusubishiverkstaden har ju nött med alla möjliga tillvägagångssätt. Nu bryr jag mig inte om att försöka något mer. Jag har ju skaffat SMS remote appen till den telefon som alltid ligger i bilen och då får jag ju bättre räckvidd också. Mkt bättre. Tack för tipset i alla fall!
      MVH
      Peter

  • Hejsan,

    Tack för en bra sida! På tal om förbrukning, finns det något sätt att kolla total medelförbrukning av bränslet? Har googlat runt och även försökt kolla på displayen/instruktionsboken men hittar inget. Den funktionen finns väl på alla bilar? Som det är nu går det ju bara att kolla sin medelförbrukning tills bilen stått stilla i 4 timmar. Enl instruktionsboken (där beteckningarna stämmer sådär måste man ju säga)ska det finnas en knapp som heter “Resa”, men den hittar man ju naturligtvis inte. Kör en likadan bil som du, samma modell alltså.

    Hälsningar Pelle

    • Hej Pelle
      Kul att du gillar sidan.
      Jag har inte kollat efter någon sån inställning faktiskt, men är det någon här som vet hur man gör får ni gärna skriva en kommentar.
      MVH
      Peter

      • Hej igen. Kollade lite i helgen och det var inte så svårt egentligen. När bilen står still och man trycker på den där bläddraknappen som hoppar mellan förbrukning/tripp osv finns det en settingsmeny som man enkelt kan välja om man vill kolla total medelförbrukning eller trippförbrukning. Jag hade bara tittat när bilen rullade, men då tycker nog bilen att man ska kolla på vägen istället..=)

        Ja en mycket bra sida, vansinnigt snygga bilder tar du också!

        • Hej Pelle
          Perfekt! Då ska jag kolla jag också.
          Angående snygga bilder så ska jag snart börja ta tag i det igen. Bilen har ju sett ut som en lerhög den senaste tiden så då är det ju inte så kul att fota den.
          Sen ska sommarhjulen på snart och då blir ju bilen lite snyggare också.
          MVH
          Peter

  • Kul blog! Vi har nyligen skaffat en Outlander PHEV. Vi stod i valet mellan den och nya Passat GTE, men det blev Outlander av flera skäl. Och vi är supernöjda med valet hittills. Med våra körsträckor som sällan överstiger 5 mil per dag så förbrukar vi i stort sett ingen bensin alls. Det lilla vi förbrukat har gått till att värma kupén under vintern – trots att vi brukar förvärma så vill gärna bensinmotorn gå i gång de första km. Mest nöjd är jag nog ändå med att det är så superbekvämt med eldrift, tyst, vibrationsfritt, inga ryck el växlingar, omedelbar gasrespons, bilen rör sig så “smidigt” jämfört med fossilbil, det går t ex att köra låångsamt över trottoarkanter utan att behöva rusa motorn.

    Kan tipsa om ett intressant test i senaste numret av “Elbilen”, där man jämfört Outlander PHEV med Passat GTE. De går nästan exakt lika långt på enbart el, 3.5 mil för Passat och 3.7 mil för Outlandern. Förbrukningen med urladdat batteri är något högre på samma teststräcka för Outlandern, men de är förvånade att det är såpass liten skillnad – 0.62 l/mil för Passat och 0.71 l/mil för Outlandern, som ju trots allt är en stor, hög SUV med fyrhjulsdrift mot Passatens lägre profil och vikt och tvåhjulsdrift. Testet utfördes i vinterväglag med vinterdäck. Båda bör ju gå snålare på sommarvägar och varmare temp. Passaten har en del klara nackdelar i kyla, den går inte köra alls (!) om det är -27 grader eller kallare. Inget för de kalla delarna av landet alltså. Eldriften stängs av vid -10 el kallare och bilen går då som en vanlig bensinbil. Mitsubishin går på el även då och har ingen “lägsta” arbetstemperatur.

  • Hej!
    Tack för en bra sida som hjälpte mig att köpa en PHEV. Utan den hade jag inte tordas att göra det.
    Till mitt problem. Jag har försökt att ansluta mig till bilen (beg 2014 1 ägare före mig) men hur jag än beter mig så får jag alltid knappen “registrera” att vara grå. Och jag får aldrig ngt brum från bilen som säger åt mig att fortsätta.
    Vad gör jag för fel och hur skall jag komma på fler sätt när min hjärna är totalt tömd.?
    Kan förra ägarens registrering ligga och bromsa upp min?
    Med vänlig hälsning, Bosse Västerås

    • Hej Bosse
      Kul att jag kunnat hjälpa dig med beslutet.
      Har du provat att återställa till fabriksinställningarna?
      Länk till det finns här:
      http://www.mitsubishi-motors.com/en/products/outlander_phev/app/remote/jizen.html
      Du hittar det en bit ner på sidan.
      Man ska först starta varningsblinkersen, sen trycka på ACC, sen trycka på fjärren LÅS och LÅS UPP 10 ggr, sen efter pipet, tryck LÅS och LÅS UPP på fjärren 20 ggr, sen får du ett pip igen.
      Efter det ska du använda “Cancel VIN Registration” i appen. Sen börjar du om med registreringen igen som vanligt.
      Om du inte provat det så gör det. Då tar man bort alla tidigare användare.
      Peter

  • Nu har jag spenderat en fm i bilen för att på ngt sätt enl hjälpredor av alla slag att avregistrera den förra ägaren. Hur jag än gör så får jag aldrig ngn bekräftelse (beep) från bilen. I appen så är alltid den övre vänstra bilen och pilarna röda. Verkar inte finnas ngt läge. Men enligt manualen skall man ju kunna registrera två device (telefoner) eller har jag fatta fel.
    Vid uppstart av appen så får jag alltid gråa knappar vid Regitrera samt avbryt.
    Men mobilen hittar på wifi bilens RemoteID men aldrig att jag kan skriva in password.
    Likaså där: får aldrig ett el flera beep till bekräftelse på att bilen har hittat min mobil.
    Jag går snart från gråhårig till vithårig i förtid.
    Tips mottages med stora famnar.
    Bosse i Västerås
    PHEV titanium grå 2014

  • Sitter också och väljer mellan Passat GTE och en Outlander. Lutade mest åt Outlander pga fyrhjulsdriften tills jag läste att den verkar sisådär och inte alls verkar ge vad jag vill ha.
    http://www.vibilagare.se/test/biltester/fyrhjulsdriven-med-forbehall

    Nu lutar det snarare åt en V60 D6 Twin Engine som har “riktig” 4WD. Den är tyvärr en mycket mindre bil i kupén och framförallt lastutrymmet, så jag har inte velat klart om man ska ta Passat eller Outlandern för utrymmena hellre än 4WD på Volvon.

    Är mycket i skog och natur under höst och vinter så 4wd är att föredra, även om jag kan leva utan det.

  • Hej,

    Har kört en massa vinter här uppe i Umeå med vår phev. Aldrig använt förvärmaren och aldrig haft den i garage. Aldrig haft några problem med kyla. Vill man köra på el sätter man fläkten på lägsta temperatur, 15 grader. Då startar inte bensinmotorn, men det blir å andra sidan inte så varmt i bilen. Fast den immar inte igen i alla fall. Själv kör jag gärna på el och har ändå jackan på mig och vill inte svettas i bilen och kör sätesvärmen för att inte lädret ska vara så kallt. Vill man ha varmt i bilen kommer bensinmotorn gå när det är kallt ute. Kör de flesta mil på el och på långresor brukar det bli runt 0,75. Mycket nöjd med drivlina och förbrukning. Däremot är ju alla menyer helt obegripliga, men det gör mig inte så mycket.

  • Hej. Såg ditt inlägg och tänkte dela med mig på hur jag gör.
    När du stänger av bilen på kvällen så skruva ner tempen till 15 grader.
    Förvärm bilen på morgonen i 20-30 min.
    Sen kommer tricket. Starta bilen och tryck in Ecoknappen.
    Vänta in tills Navigatorn vaknar och plocka fram den sidan där du ser dom 3 ringarna med hur mycket kraft och kw/h som förbrukas i realtid.
    Om du tittar på den till vänster, den gula så ser du att det inte går någon ström alls till värmaren.
    Öka nu temperaturen till 15,5 eller 17 grader beroende hur kallt det är ute.
    Nu ser du att den gula ringen ger utslag. Om du håller dig till “20 i” dvs 40 % så kommer aldrig bensinmotorn att starta. Sen när effektbehovet sjunker 1 pinne eller 2 så ökar du temperaturen med 1 grad tills du kommer tillbaka till “20 i” eller 40 %.
    Så håller du på tills du klättrat upp till dian 19-20 grader i kupe´n.
    Så har jag kunnat köra på ren el ända ner till minus 8-10 grader.

    • Hej Jonas och tack för förslaget! Kul att vi kan hjälpas åt här i bloggen. Tyvärr har ju jag inte just den modellen där du ser de tre ringarna med kraft och kw/h, det var bara på demobilen jag provade som det fanns.
      Men ni andra som också har det kan ju prova och bekräfta eller kommentera hur ni gör.
      MVH
      Peter

  • Hej igen!
    Vågade mig på nyckel-“hacket” igår och det funkade perfekt! Jag trycker 2 gånger på knappen som avbryter laddningen och nu börjar bilen värma istället!! Fattar inte varför inte Mitsubishi aktiverat detta då funktionen finns!? Har inte kollat räckvidden ännu…

    Hur som helst en helt underbar och självklar funktion!
    //Martin

  • Jag har en 2017 modell kört den två veckor nu, 170 mil. Senaste tankningen 80mil på 34liter, 0,42/mil. Känns väldigt bra!
    Gått in för att köra snålt, snittsträckan ligger ca 4-5mil.

  • Vad har ni för erfarenhet kring urladdningen/laddning av batteriet.
    Jag upplever att bilen aldrig laddar ur med än 9kW, jag får då aldrig i mer än 9kW när jag laddar med medföljande kabel.
    Visst är batteriets kapacitet 12kW?! Känn svagt att då inte ladda ur med än 75%. Jag önskade att man åtminstone kunde ladda ur 90%.
    Någon som mätt hur mycket kan ni ladda erat “tomma” batteri?
    (Jag använder mig av en tämligen simpel elmätare från Clas Ohlsson, motsvarande denna http://www.clasohlson.com/se/Elenergimätare/36-4444 )

    • Hej Mattias
      Verkar som du har rätt, jag kan inte heller hitta den i App Store.
      Bäst att jag ändrar i min text så jag inte lurar någon.
      Tack för att du påpekade det.
      Peter

      • hej! skulle du kunna svara på nån enkel fråga! jag försöker få detta att funka men fattar inte riktigt hur jag skall hitta filen jag skall döpa om till baCKUP!

        mvh fredrik

  • Hej!
    Förbrukning års snitt på 4000 mil 0.36 l/mil, högsta förbrukning 0.73 lägsta 0.19 på tank.
    Körde nonstop 127milx2 med förbrukning 0.53 till 0.64 på samtliga tankningar.
    Observera bil funkar dåligt eller inte alls över -35. Bara 5-6 mil åt gången sedan är det bara stå på parkering i 7-8 min innan den överhuvudtaget drar på växel. (Den värmer batteriet).
    Så vi ställer bil och tar annan i princip 1.5 månad.
    Tråkigt det saknas tvinga el knapp, uselt wifi system, varför inte start värmare med nyckel?
    Har en vän som har tesla 90 . vi körde efter varandra och hans tog 1.68 Kw /mil medans min förbrukade 3.46 Kw/mil vid beräkning att den har 12 Kw vid full laddning. Med andra ord dubbelt så mycket som tesslan med samma förutsättningar.
    Slutsats: jag rekommenderar Outlander trots brister och ej färdigutvecklad fullt ut.
    Snål bil som personalbil. (Men tror det blir tesla nästa gång..)

    • Intressant!
      Jag har då aldrig lyckats ladda mitt batteri mer än 9kW. längsta sträcka jag lyckats åka på bara batteri är 40km. Då blir snitt förbrukningen 2,25Kw/mil.
      Jag är lite frustrerad varför dem har så hög “säkerhetströskel”, varför inte kräma ut åtminstone 90% av batterikapaciteten? (9kW = 75%)

  • Hej!
    Trolle har helt rätt! Jag räknade på fullt uttag, alltså 12 KW, Men i verkligheten är de ju bara ca 9 KW som du så rätt påpekar! Då beräknades min ta “bara” ca 2.6 KW. Det är då bra mycket bättre siffror, om än sämre än teslan.

  • Hej! har även synpunkter på 4WD. Har haft en -07 Outlander, bland bästa fyrhjulsdrifter jag provat! Betydligt bättre än -06 XC med dåvarande Haldex. Har nu även en allroad med Quattro systemet.
    Outlander -07 betyg 5
    Volvo -06 Betyg 4
    Allroad Betyg 5
    Outlander -16 phev Betyg 3.
    Funkar sisådär men vi har även en 9-5 och en 940 utan fyrhjulsdrift. Betyg 1.
    Vet inte om den infon hjälper. Outlander -16 funkar bra så länge du inte får spinn. Funkar hyffsat på väg. Men quattron är gudomlig i skitföre!
    Vet inte om det hjälper?

  • Då var det dags att summera mitt första år som ägare av denna bil. 2500 mil och en snittförbrukning på 0,21 l/mil. Har också gått in för att köra snålt då jag har perfekta förutsättningar: 4,3 mil till jobbet varav 3 är landsväg 70km/h och resten stadskörning. Har märkt att små förändringar i temperaturen slår hårt som fasen på förbrukningen. Min sträcka körd på exakt samma sätt går från ca 0,14 l/mil till 0,4 l/mil om det går från +-0 till -3. Rätt stört ändå. Jag brukar förvärma bilen 30 min ca 1,5 h innan jag sticker och värmer den ca 5 min innan jag sätter mig i bilen. Då är den varm och batteriet också, dessutom i princip fulladdat. Har 18 grader i kupen och i snitt vintertid (med temperaturer från +2 till -10, bor i sthlm) drar den ca 0,25 l/mil. Har hittat vissa sträckor där det är fördelaktigt att trycka på “save” när man vet att batteriet inte kommer att räcka. Sommartid drar den ingenting. Är i normalfall fullständigt oansvarig när det gäller pengar, men just i detta fall har jag börjat räkna en del och 2500 mil, 0,21 l/mil kontra samma körlängd, 0,85 l/mil blir enorm på årsbasis, typ 22-23000:- och man får dessutom dra av 9:-/milen på deklarationen. Sen är jag förstås medveten om att elen kostar, är det ca 10:-/laddning? Hursomhelst äter man upp det den kostade extra gentemot suven på rent bränsle ganska snabbt. Klart värt! Sen tycker jag utan att vara någon större bilkännare att komforten är oslagbar, känns som att åka tunnelbana fast mjukt:) Rymlig och tyst.

  • Problem med Kartor
    Min navigation (karta version 2016-A) kan man inte lita på överhuvudtaget – väljer helt galna rutter även om man kör huvudvägar – någon som har samma problem eller har förslag på lösning?

  • Hej Magnus,
    Tror att du förmodligen har “EV” som förinställning på navigationen, då går den på vägar som är smålast att köra på, helt värdelöst. Men det går att ställa in till snabbaste väg, då väljer den motorvägen även om det är lite längre och drar mer. Så som man vill ha det.

  • Mycket intressant att läsa det ni skriver, idag testade jag en Outlander -14 men bara på bensin motor och det kändes bra, men har lite funderingar angående motoreffekt (89 kW), orkar den med hela familjen på fyra vuxna pers med sitt bagage, mm?
    Tacksam för hjälp.

  • Hejsan !
    På denna plats förekommer så många intressanta frågor och svar,att jag hoppas någon ännu orkar informera om speciella egenskaper för Outlander PHEV. Överväger ev. anskaffning av ett begagnat exemplar.
    Har sett tips om att man i kyla kan använda “förvärmaren”. År det något som ingår i bilens utrustning ? Har inte sett någon tuff test av >Outl.PHEV fyrhjulsdriften, och inte heller av Volvo V60 PHEV. Kan man dra upp båtar om 1000-1500 kg med dom? Hur kan man uppnå 1,9 l/100 km på en 500 km resa utan stopp? Lider ifågavarande biltyp av några speciella krämpor eller reparationsbehov ?Fint om någon ville komentera mina frågor. Det bästa uppslagsverket finns kanske inte hos Mitsubishi

  • Hej på er! Har fått ett problem med min PHEV. Frun ringer och säger att den endast går i ”charge” mode. Batteriet har 50% laddning kvar. Och det går inte att trycka bort ”charge” läget. Någon som varit med om detta?

  • Hej,
    Nu har det gått 2,5 år efter era kommentarer och jag har nyss hämtat ut en sprak ny Outlander PHEV. Från att ha åkt Volvo XC60, XC70 (D5’or) samt XC70 T6 bytte jag så till Mitsubishi…
    Den gick bra i 32 mil tills högspänningsdelen brakade ihop. Det var knappt så den orkade hem trots full gas. Bensinmotorn slog aldrig till. Bärgning till återförsäljaren! Hämtade ut den igår, körde hem, satte den på laddning och skulle åka till jobbet idag. Ca 4,5 mil enkel resa.
    Jag kan nu konstatera att batteriet inte räcker hela vägen. En dryg mil på bensin blev det. Hastigheten var mellan 70 och 95 km/h.
    Det som var ännu värre var att jag inte fick någon värme i kupen! Ställde tempen på max, 29 grader, men inget hände. 6 grader “varmt” i morse…både ute och inne. Tur att det är en tjänstebil…börjar tröttna lite nu….. vi har ännu inte haft minusgrader!

  • Hej! Testar Mitdubishi sms remote med nyaste outlander phev 2019 och det fungerar inte. Hade hittills outlander phev 2015 och det har funkat i drygt tre år. Tacksam för tips. ..

  • Fråga!
    Har en outlander 2017
    Som jag just köpt, när den har laddas en hel natt, så står det att man kan köra 27 km på el! Och el stapeln är full! Min gamla outlander stog det 45-50 km.. är det normalt

  • Hej, kul att läsa om era upplevelser och er statistik.
    Jag tittar just nu på att köpa en Mitsubishi Outlander 2.0 4WD PHEV -14 (tillv. 2013) som gått ca 7500 mil. Firman vill ha 208K. Jag har försökt ta reda på hur länge batteriet “håller” på dessa och hur länge de är attraktiva på andrahandsmarknaden, men hittar inga bra svar. Många här verkar väl insatta i fordonet så hoppas någon kan kasta ljus på frågan, tack på förhand.

  • Har “roat” mig med att köra med klimatanläggningen avslagen ett några dagar.
    Kallt? Ja väldigt.
    Temp ute mellan +3 och -4 c.

    Den har inte dragit någon soppa alls!

    Så visst är det klimatanläggningen som gör att det blir besinförbrukning!.
    Simma lugnt!

  • Hej,
    locket till mitt ladduttag (Outlandet PHEV -16) har ”hängt sig”. När man trycker in det fjädrar det till som vanligt men går inte upp. Har försökt bända lite med ett knivblad men vågar inte ta i hur hårt som helst.
    Någon som känner igen? Någon som har tips?
    Mycket tacksamhet hjälp. Är i fjällen och det är -15 men det känns inte som den frusit fast.

  • Hejsan
    Jag har just hämtat ut min 🙂 nya ( Leasingbil ) Outlander phev Business 2020
    Det första som jag kom på var att den bara har en egen Wifi hotspot så om bilen står bara en liten bit bort så får man inte kontakt med den.
    finns det någon lösning på detta tex en 4G router typ Huawei E3372h eller liknande ????
    MVH Uffe Skommar