Mitsubishi Outlander PHEV 2016 – Vad är nytt?

Okategoriserade

Outlander display  Vilka nyheter har Outlander av 2016 års modell?

Mitsubishi Outlander Plug-in hybrid av 2016 års modell ska ha 100 nyheter. Men vilka är de egentligen? Mycket är rena utsmyckningar med kromdetaljer och liknande. Andra är delar i motorn som blivit uppdaterade. Den tidigare modellen har sett lite anonym ut och man har därför uppdaterat karossen och kallat det ”Dynamic Shield”. Jag gillar det då jag inte var så förtjust i den tidigare modellens formspråk. Fronten är tuffare och baktill ser den bredare ut än föregångaren och med rött glas på bakljusen mot den tidigare vita.  I interiören har man nya skönare stolar, ny skinnklädsel av högre kvalitet, glasögonficka i taket, förbättrad grafik i displayen, självnedbländande backspegel, innerbelysningen är LED, den eluppvärmda ratten är ny och 360-graders backkamera m.m. För att höja komforten har Mitsubishi uppdaterat hjulupphängningen, styvat upp chassit, däck och fälgar är nya, man har isolerat bilen på olika platser och satt i nya bättre ljudisolerade glasrutor med bättre defroster.

Outlander seats

Previous
Vinnaren är – Mitsubishi Outlander PHEV Plug-in hybrid
Next
Ladda elbil – Var laddar jag?
  • hej Peter
    tack så mycket för bloggen, har tankar angående anskaffning av den bilen men privat köp, läste i Vi bilägare att awd inte fungerade som fyrhjulsdrivning borde funka.
    vad har du för erfarenhet av detta?
    ditt svar kommer att avgöra mitt köp, vill gärna pendla med el.
    tack på förhand
    Tage Sadedin

    • Hej Tage
      Kul att du läst min blogg. Jag har tyvärr inte läst Vi bilägares kommentarer om fyrhjulsdriften. Vad är det som de anmärker på?
      Outlandern har ju tre lägen på driften. I ECO läget är det bara drivning på framhjulen, i normalläget fördelas drivkraften elektroniskt mellan de fyra hjulen. Sen finns låst fyrhjulsdrift och då är det alltid drivning på alla fyra hjulen. Allt styrs med en knapp i mittkonsolen. Jag har dock haft en Subaru legacy tidigare och jag känner att den fyrhjulsdriften är mycket bättre. Där kunde man om man känner att det håller på att gå rakt fram i en kurva vintertid bara gasa på så rätade den upp sig och hamnade på rätt spår igen. Det är inte alls samma respons i Outlandern. Jag måste testa mer i de olika lägena och se hur den uppför sig.
      MVH Peter

  • hej Peter
    tack för ditt svar,har inte bestämt än men väntar på offert,har du råd till mig så tar jag gärna mot.gott slut och gott nytt år
    M V H
    tage

  • Hej Peter,

    Väldigt intressant att läsa om din nya Outlander.
    Har lite frågor då jag ska välja ny förmånsbil i januari/februari :)
    Vad ligger förbrukning på enbart bensin?
    Jag kör cirka 4000 mil om året i tjänsten på båda sidor om sundet och har möjlighet att ladda hemma över natten. Hur långt tar du dig på enbart el?
    Anledning är att jag får milersättning av min arbetsgivare vilket är den statliga (6,50kr/mil) diesel och (9,50kr/mil) bensin och har en VW Tiguan TDI 4motion som drar 0,75l/mil vilket gör att jag går back varje mil jag kör.
    Tack på förhand!!
    Mvh Ola

    • Hej Ola
      Kul att du hittat min blogg och att du finner det intressant. Jag har inte gjort några riktiga tester på bensinförbrukningen. Det närmsta jag kan komma ett sånt test var när vi åkte upp till Kalix, 74 mil utan laddningar efter vägen. Då låg förbrukningen på 0,8 lit/mil. Då är det under vintern. Än så länge har jag bara kört sträckor på ca 2,5 mil mellan hemma och jobbet för att sedan ladda fastän inte batteriet tagit slut. För att verkligen testa räckvidden på bara el behöver jag köra en sträcka på ca 4-5 mil där jag stänger av fläkten. Den måste stängas för att inte bensinmotorn ska gå igång för att värma kupén. Det finns ju ingen ”bara eldrift-knapp”. Nu är det ju vinter och riktigt kallt dessutom så det gör ju att man vill ha värme i kupén, därför är det svårt att göra testen med bara eldrift. Vintertid begränsas kapaciteten på batterierna också. 3 mil klarar jag i allafall galant. Jag får testa mer när det blivit varmare ute.

  • Tack för snabbt svar. 0,8 känns väldigt bra med ranke på bilens storlek.
    Hur är komforten i stolarna vid långkörning? Min pappa hade en Outlander 2010 och dem sätena var väldigt obekväma vid längre turer.
    Har du köpt till någon extra laddkabel? Om du beställt en Outlander idag är där något du hade till, respektive valt bort?
    Mvh Ola

    • Hej
      Vi har ju kört till Kalix fram och tillbaka, 74 mil enkel resa, och jag tyckte då inte att det var några problem. Det beror kanske på vilka preferenser man har men jag har haft 8 bilar tidigare och jag tycker att stolarna är sköna. Jag ångrar inte att jag valde Komfort modellen som har Comfort tech materialet på sittdelen istället för skinn/läder. Har haft skinn/lädersäten i flera bilar tidigare och det är inte skönt på vintern och inte heller på sommaren, antingen för varmt eller för kallt. Med det här materialet är det inga problem på vintern. Får se hur det är på sommaren. Mitsubishi har ju också uppdaterat stolarna på den årsmodellen (2016) som jag har.
      Jag har Charge Amps Spark laddkabel där man kan välja laddning mellan 6, 10 och 16 ampere och du har inte den där stora ”klumpen” på laddkabeln. Länk här: http://charge-amps.com/spark/
      Just nu känner jag inte att jag skulle valt till eller bort något.

  • Hej,

    Tack för dina svar! Var inne hos Mitusbishi idag men bilen var inte på plats för en provkörning. Provsatt en bil i hallen och den kändes väldigt behaglig och inte alls som den äldre versionen.
    Ha de bra!
    Mvh Ola

Leave a comment

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *