Långresa med Mitsubishi Outlander PHEV

Långkörning

Outlander PHEV Interior

74 mil med plug-in hybrid – Mitsubishi Outlander PHEV

 

Nu har jag gjort en tripp som den här bilen i första hand inte är tänkt för. Vi har åkt upp till Kalix för julfirande. Enkel resa 74 mil och 8,5 timmar. Vi packade bilen full med resväskor och julklappar, bagageutrymmet svalde alltsammans väldigt bra. Barnen (4 och 7 år) sitter bak i varsin bältesstol. Utrymmet bak är lite sämre än i vår Subaru Legacy kombi från 2010. Det blir ganska trångt för en vuxen att sitta i mitten mellan bältesstolarna.  Fram sitter vi dock väldigt bra min fru och jag. Jag är väldigt nöjd med valet att inte ha hellädersäten, jag har ännu inte känt behovet att ha värmen på i framstolarna. Comfort Tech materialet som Mitusubishi kallar det verkar fungera. På vår Subaru med helläder hade jag stolsvärmen ständigt på för att inte frysa.

Outlander PHEV Comfort tech

Min fru som alltid fryser om händerna älskar rattvärmen. I facket mellan stolarna finns USB uttag där vi kopplar in ett USB-minne med musik och gamla Julkalenderavsnitt från radion som vi sen kan styra med radion i bilen. När vi tröttnat på dem så provar vi att koppla upp min smartphone med Spotify via Bluetooth och även det fungerar väldigt bra att styra med radion.

Outlander Radio USB Outlander_Plug_in_Hybrid-4

I facket mellan stolarna finns även ett 12 volts uttag där vi kopplar in laddare till mobiler och DVD-spelare. Där har Mitsubishi tänkt till lite då de gjort en skåra för sladdarna så att man bara inte klämmer dem i locket. Tyvärr hade en säkring gått i huset under natten så bilen var inte fulladdad vid start. Då inte batteriet räcker så långt för att köra på eldrift så sparar jag på det genom att trycka på Save-knappen och startar eldriften vid sträckor där bensinmotorn borde dra som mest, t ex vid uppförsbackar och stadskörning. Vid flacka landsvägssträckor borde bensinmotorn inte dra så mycket bensin så där låter jag den sköta jobbet.

Outlander Save switch

Bilen känns rejäl och stabil och det är inga problem vi omkörningar på en moddig E4. Accelerationen är faktiskt riktigt bra, något jag var lite orolig för innan jag köpte bilen. Då räckvidden på eldrift är ca 5 mil så är ju det här ingen sträcka då bilen gör sitt bästa. Jag tankar efter vägen och ser att förbrukningen ligger på ca 0,8 lit/mil. Den hade nog varit lite bättre om batteriet varit fulladdat från början. Bilen är fullastad och det är vinter så kapaciteten på batteriet minskar, dessutom laddar vi DVD-spelare, mobiler och lyssnar på radio som drar ström.

Jag har nu kört 100 mil med bilen och kan konstatera att de dubbade vinterdäcken Pirelli Winter Carve Edge inte är något att rekommendera för bilen. Oljudet från hjulen är allt för starkt. Frågan är dock om det är märket på däcken som spelar roll. Jag har haft kontakt med en kille som också precis köpt en Mitsubishi Outlander Plug-in hybrid och han hade Good Year dubbdäck på sin som han genast bytte bort mot friktionsdäck pga oljudet. Så kanske är friktionsdäck att rekommendera på den här bilmodellen. Väldigt synd att däcken ska förstöra helhetsupplevelsen.

Previous
Äntligen, min Mitsubishi Outlander PHEV Plug-in hybrid är levererad!
Next
1,9 lit/100km med Mitsubishi Outlander PHEV Plug-in hybrid

Leave a comment

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *