Äntligen, min Mitsubishi Outlander PHEV Plug-in hybrid är levererad!

LaddningProvkörning

Mitsubishi_Outlander_PHEV 2016

Väntan är över – hybridbilen är levererad!

Jag har nu i två veckor väntat på att de vinterhjul som jag beställde själv separat till bilen ska komma och i fredags levererades dem hem till mig.
Jag hörde av mig till Emil på Thunbergs bil i Söderhamn direkt för att boka in en tid för att lägga om till vinterhjulen och fick tid på tisdag.
På tisdag morgon träffades vi igen för att skriva under de sista pappren samt för att få en genomgång av bilen. Allt fungerade bra fram till att vi skulle få Mitsubishis Outlander PHEV smartphone-app att fungera. Appen används för att med wifi styra ladd-timern, omprogrammera tiden då laddningen ska starta eller övervaka laddcykeln med din telefon. Man kan även aktivera funktionen som kyler eller värmer kupén . Lämpligt på vintern om man vill ha en varm bil lagom till man ska åka iväg. Hur vi än gjorde så lyckades vi inte få appen att synka ihop med bilens wifi. Thunbergs ska kontakta Mitsubishi som får kolla på det.

Mitsubishi_Outlander_PHEV 2016

När jag åker iväg med bilen startar jag med en lite längre tur till Gävle, ca 9 mil efter motorvägen. Jag ska på utbildning med Husfoto för att lära mig mer om filmning och filmredigering av hus och lägenheter som ska säljas av mäklare. Tyvärr verkar det som att jag beställt vinterdäcken från helvetet! När jag nu fått en tyst bil så låter dubbdäcken så otroligt mycket. Jag får verkligen hoppas att det är något inkörningsproblem med däcken och att de blir bättre med tiden. Synd om däcken ska förstöra helhetsintrycket. Jag tittade specifikt efter däck som inte skulle låta så mycket. Jag beställde Pirelli Winter Carving Edge. Det blir ett dorrande missljud som ökar med hastigheten. Vi får se hur det utvecklas. Bilen är inte riktigt fulladdad när jag beger mig mot Gävle och efter ca 3,5 mil börjar batterimätaren närma sig botten. Det är ca 5 minusgrader ute så bensinmotorn går in för att värma kupén. Jag drar igång stereon för att dämpa lite av missljudet och efter lite rattande på inställningarna tycker jag att ljudet från stereo låter riktigt bra fastän jag inte har Rockford Fosgate paketet i min modell. Resten av resan använder jag paddlarna vid ratten ibland för att  ställa in återvinningen  av bromsenergi som laddar batteriet. Det fungerar bra att använda det som motorbroms och för att återvinna energi vid nedförsbackar eller för att sänka hastigheten inför en avfart eller liknande. Jag stannar till vid ett grustag och fotar bilen, sen snabbt vidare, har lite bråttom idag. Allt som allt kör jag 20 mil den här dagen och jag har ingen möjlighet att ladda mer under dagen. Jag kör hem under kvällen så att använda helljuset borde ju dra en del energi också.

Mitsubishi_Outlander_PHEV 2016

Nästa dag börjar med ett fulladdat batteri då jag laddat under natten. Mestadels landsvägskörning blir det först, ca 5 mil, sen lite stadskörning i 1 mil. Jag ska iväg för att fotografera ett hus som ska säljas i Stugsund utanför Söderhamn. Sen åker jag hemåt igen, det blir ca 10 mil totalt. Jag kollar lite på förbrukningsmätaren och den står på 0,6 lit/mil. Jag vågar inte uttala mig om det är bra eller dåligt, det krävs lite mer tid för att utvärdera det och kanske se på en månad hur mycket bensin jag måste tanka. Det är ju inte under dessa längre sträckor som bilen ger bäst ekonomi och lägst förbrukning, det är de korta pendlingssträckorna  under 5 mil som är de optimala. 0,6l/mil är ju ungefär vad min Subaru Diesel med fyrhjulsdrift drar. Den är dock lite mindre är Mitsubishi Outlander.

Mitsubishi_Outlander_PHEV 2016

UPPDATERING 14 januari 2016

Det är nu helt bekräftat att Mitsubishi Remote App inte är kompatibel med Samsung S6 och S5 mini. Det är säkerligen fler telefoner som inte fungerar men det är dessa två jag provat med utan att lyckas. Allt sedan jag skulle hämta ut min Mitsubishi Outlander PHEV i december och då säljaren inte lyckades para ihop bilen med min telefon har jag gång på gång försökt att få det att funka. Jag fick en tid på verkstaden för att de skulle kolla på saken och igår fick jag tillbaka bilen med svaret att Mitsubishi ännu inte gjort telefonen kompatibel då den är för ny (släpptes i april 2015). Mitsubishi Sverige hade ingen hjälp eller ett bra svar att ge. Återförsäljaren Thunbergs bil är såklart förtvivlade att de inte kunnat lösa det och att de inte blivit informerade om att vissa telefoner inte fungerar. Jag har lyckats para ihop bilen med min Ipad Air 1 och min gamla mobil Sony Xperia Z1 utan problem.

Mitsubishi Remote App är, i alla fall i Sverige, en väldigt viktig del i funktionen och ägandet av bilen. Det är med den appen och BARA med den man kan starta förvärmaren i bilen. Den startar värmesystemet i bilen och värmer upp bilen så att du har en varm bil att komma till vintertid. På sommaren startas AC:n med appen. Det är otroligt dåligt av Mitsubishi att inte ha en fungerande lösning för en av världen största mobiltelefontillverkare. De bör informera sina återförsäljare om begränsningen det innebär för köparen om de har en Samsung eller annan modell som inte fungerar.

Previous
Ladda elbil – Var laddar jag?
Next
Långresa med Mitsubishi Outlander PHEV

Leave a comment