Verklig förbrukning Mitsubishi Outlander PHEV

Okategoriserade

Mitsubishi_Outlander_PHEV_tanka-1 Fuel consumption Outlander PHEV

75 mils körning och 35 liter bensin förbrukad.

Jag har nu under 14 dagar kört med min Mitsubishi Outlander PHEV mellan mitt arbete i Söderhamn, ca 2,5 mil enkel resa samt lite längre resor på 7-8 mil. Under den här tiden har temperaturen varit väldigt låg, runt 12-23 minusgrader hela tiden. Till Söderhamn kan jag ta mig på bara el men då det är vinter och så kallt behöver jag ju värme i bilen. Jag brukar förvärma bilen i 20 min innan jag åker och då håller ju värmen en par mil när det är så kallt, men sedan måste ju bensinmotorn igång för att få värme igen. Därför kommer det att dra bränsle trots att jag rent teoretiskt inte skulle behöva köra på bensin. På sommaren kommer det nog inte vara några problem. Så efter 14 dagar var det dags att tanka för första gången igen. Det gick i ca 33 liter i tanken vilket ger en förbrukning på ca 0,43 liter /mil. Det är OK tycker jag med tanke på temperaturen dessa dagar och bilens storlek, den är ju ändå en SUV på närmare 2 ton. Det kan bara bli bättre när värmen stiger.

Förbrukning under 25 mil utan laddning

Nu har jag kört mellan Lindefallet och Arlanda och tillbaka, en tur på ca 50 mil totalt. Temperaturen under den här turen var runt nollan. På vägen ner så gjorde jag slut på batteriet som sig bör. På vägen hem till Lindefallet igen så körde jag därför utan eldrift (förutom korta perioder då batteriet blev uppladdat i nerförsbackar och inbromsningar). Sträckan var mestadels motorväg i farter runt 110-120km/h. Jag hade ECO-läget intryckt vilket begränsar tex hur mycket effekt som motorn får när jag trycker på gaspedalen. Förbrukningen under denna resa hamnade på ca 0,85 liter / mil.

Previous
Outlander PHEV – Starta förvärmaren med SMS
Next
Outlander PHEV -värme utan ökad förbrukning vintertid
  • Hej!

    Måste också säga att jag är nöjd över snittförbrukningen på denna bil.

    Jag gjorde en tripp på 53 mil då jag startade på ström men sedan hybrid, detta var mest vanlig lansväg från Smögen till Karlstad/Kristinehamn T/R. Var tveksam till att det skulle gå på en tank men trots en temperatur mellan -10 till -15 grader avverkades sträckan på 38 liter, det ger ett snitt på 0,72, riktigt bra.

    Gjorde också en koll på blandad körning där ca 70% var kortare turer och 30% var 10-milsturer. Jag körde 90 mil och tankade 33 liter,

    I helgen körde jag Smögen GBG T/R och då blir det mest motorväg i ganska jämn fart 110-120kmt och du hamnade jag på 0,78 i snitt.(även här start med fulladdad bil)

    Samtliga värden är tankade, inte färddatordata, den har vid varje tillfälle visat något högre snitt än uppmätt.

    Mvh
    Micke

  • Hej!
    Är väldigt nöjd med snittförbrukningen på min bil. Efter drygt 2 år och 3500mil ligger snittet på 0,26 liter / mil. Bästa hittills är 240mil på 37 liter, vilket blir knappt 0,16.
    Elförbrukning för laddning har legat på mellan 200-250kwh i månaden.
    Men då har jag också gått in för att köra så snålt som möjligt..
    Längsta sträcka avklarad på ren el är 53km..
    Alla mina tankningar är upplagda på Fuelly.com: http://www.fuelly.com/car/mitsubishi/outlander/2014/nahoj56/319903
    Mvh
    Johan

  • Kul blog! Vi har nyligen skaffat en Outlander PHEV. Vi stod i valet mellan den och nya Passat GTE, men det blev Outlander av flera skäl. Och vi är supernöjda med valet hittills. Med våra körsträckor som sällan överstiger 5 mil per dag så förbrukar vi i stort sett ingen bensin alls. Det lilla vi förbrukat har gått till att värma kupén under vintern – trots att vi brukar förvärma så vill gärna bensinmotorn gå i gång de första km. Mest nöjd är jag nog ändå med att det är så superbekvämt med eldrift, tyst, vibrationsfritt, inga ryck el växlingar, omedelbar gasrespons, bilen rör sig så “smidigt” jämfört med fossilbil, det går t ex att köra låångsamt över trottoarkanter utan att behöva rusa motorn.

    Kan tipsa om ett intressant test i senaste numret av “Elbilen”, där man jämfört Outlander PHEV med Passat GTE. De går nästan exakt lika långt på enbart el, 3.5 mil för Passat och 3.7 mil för Outlandern. Förbrukningen med urladdat batteri är något högre på samma teststräcka för Outlandern, men de är förvånade att det är såpass liten skillnad – 0.62 l/mil för Passat och 0.71 l/mil för Outlandern, som ju trots allt är en stor, hög SUV med fyrhjulsdrift mot Passatens lägre profil och vikt och tvåhjulsdrift. Testet utfördes i vinterväglag med vinterdäck. Båda bör ju gå snålare på sommarvägar och varmare temp. Passaten har en del klara nackdelar i kyla, den går inte köra alls (!) om det är -27 grader eller kallare. Inget för de kalla delarna av landet alltså. Eldriften stängs av vid -10 el kallare och bilen går då som en vanlig bensinbil. Mitsubishin går på el även då och har ingen “lägsta” arbetstemperatur.

  • Sitter också och väljer mellan Passat GTE och en Outlander. Lutade mest åt Outlander pga fyrhjulsdriften tills jag läste att den verkar sisådär och inte alls verkar ge vad jag vill ha.
    http://www.vibilagare.se/test/biltester/fyrhjulsdriven-med-forbehall

    Nu lutar det snarare åt en V60 D6 Twin Engine som har “riktig” 4WD. Den är tyvärr en mycket mindre bil i kupén och framförallt lastutrymmet, så jag har inte velat klart om man ska ta Passat eller Outlandern för utrymmena hellre än 4WD på Volvon.

    Är mycket i skog och natur under höst och vinter så 4wd är att föredra, även om jag kan leva utan det.

  • Jag har en 2017 modell kört den två veckor nu, 170 mil. Senaste tankningen 80mil på 34liter, 0,42/mil. Känns väldigt bra!
    Gått in för att köra snålt, snittsträckan ligger ca 4-5mil.

  • Hej!
    Förbrukning års snitt på 4000 mil 0.36 l/mil, högsta förbrukning 0.73 lägsta 0.19 på tank.
    Körde nonstop 127milx2 med förbrukning 0.53 till 0.64 på samtliga tankningar.
    Observera bil funkar dåligt eller inte alls över -35. Bara 5-6 mil åt gången sedan är det bara stå på parkering i 7-8 min innan den överhuvudtaget drar på växel. (Den värmer batteriet).
    Så vi ställer bil och tar annan i princip 1.5 månad.
    Tråkigt det saknas tvinga el knapp, uselt wifi system, varför inte start värmare med nyckel?
    Har en vän som har tesla 90 . vi körde efter varandra och hans tog 1.68 Kw /mil medans min förbrukade 3.46 Kw/mil vid beräkning att den har 12 Kw vid full laddning. Med andra ord dubbelt så mycket som tesslan med samma förutsättningar.
    Slutsats: jag rekommenderar Outlander trots brister och ej färdigutvecklad fullt ut.
    Snål bil som personalbil. (Men tror det blir tesla nästa gång..)

    • Intressant!
      Jag har då aldrig lyckats ladda mitt batteri mer än 9kW. längsta sträcka jag lyckats åka på bara batteri är 40km. Då blir snitt förbrukningen 2,25Kw/mil.
      Jag är lite frustrerad varför dem har så hög “säkerhetströskel”, varför inte kräma ut åtminstone 90% av batterikapaciteten? (9kW = 75%)

  • Hej!
    Trolle har helt rätt! Jag räknade på fullt uttag, alltså 12 KW, Men i verkligheten är de ju bara ca 9 KW som du så rätt påpekar! Då beräknades min ta “bara” ca 2.6 KW. Det är då bra mycket bättre siffror, om än sämre än teslan.

  • Hej! har även synpunkter på 4WD. Har haft en -07 Outlander, bland bästa fyrhjulsdrifter jag provat! Betydligt bättre än -06 XC med dåvarande Haldex. Har nu även en allroad med Quattro systemet.
    Outlander -07 betyg 5
    Volvo -06 Betyg 4
    Allroad Betyg 5
    Outlander -16 phev Betyg 3.
    Funkar sisådär men vi har även en 9-5 och en 940 utan fyrhjulsdrift. Betyg 1.
    Vet inte om den infon hjälper. Outlander -16 funkar bra så länge du inte får spinn. Funkar hyffsat på väg. Men quattron är gudomlig i skitföre!
    Vet inte om det hjälper?

  • Då var det dags att summera mitt första år som ägare av denna bil. 2500 mil och en snittförbrukning på 0,21 l/mil. Har också gått in för att köra snålt då jag har perfekta förutsättningar: 4,3 mil till jobbet varav 3 är landsväg 70km/h och resten stadskörning. Har märkt att små förändringar i temperaturen slår hårt som fasen på förbrukningen. Min sträcka körd på exakt samma sätt går från ca 0,14 l/mil till 0,4 l/mil om det går från +-0 till -3. Rätt stört ändå. Jag brukar förvärma bilen 30 min ca 1,5 h innan jag sticker och värmer den ca 5 min innan jag sätter mig i bilen. Då är den varm och batteriet också, dessutom i princip fulladdat. Har 18 grader i kupen och i snitt vintertid (med temperaturer från +2 till -10, bor i sthlm) drar den ca 0,25 l/mil. Har hittat vissa sträckor där det är fördelaktigt att trycka på “save” när man vet att batteriet inte kommer att räcka. Sommartid drar den ingenting. Är i normalfall fullständigt oansvarig när det gäller pengar, men just i detta fall har jag börjat räkna en del och 2500 mil, 0,21 l/mil kontra samma körlängd, 0,85 l/mil blir enorm på årsbasis, typ 22-23000:- och man får dessutom dra av 9:-/milen på deklarationen. Sen är jag förstås medveten om att elen kostar, är det ca 10:-/laddning? Hursomhelst äter man upp det den kostade extra gentemot suven på rent bränsle ganska snabbt. Klart värt! Sen tycker jag utan att vara någon större bilkännare att komforten är oslagbar, känns som att åka tunnelbana fast mjukt:) Rymlig och tyst.

  • Mycket intressant att läsa det ni skriver, idag testade jag en Outlander -14 men bara på bensin motor och det kändes bra, men har lite funderingar angående motoreffekt (89 kW), orkar den med hela familjen på fyra vuxna pers med sitt bagage, mm?
    Tacksam för hjälp.

  • Hej, kul att läsa om era upplevelser och er statistik.
    Jag tittar just nu på att köpa en Mitsubishi Outlander 2.0 4WD PHEV -14 (tillv. 2013) som gått ca 7500 mil. Firman vill ha 208K. Jag har försökt ta reda på hur länge batteriet “håller” på dessa och hur länge de är attraktiva på andrahandsmarknaden, men hittar inga bra svar. Många här verkar väl insatta i fordonet så hoppas någon kan kasta ljus på frågan, tack på förhand.

Leave a comment