Forum

Tips för att hålla nere förbrukningen och samtidigt behålla en varm kupé vintertid.  

  RSS

Grafikstudion
Eminent Member
Joined: 3 år  ago
Posts: 32
31/12/2016 8:04 f m  

För att få värme i bilen vintertid behövs bensinmotorn för att alstra värmen. Problemet blir då att bensinförbrukningen ökar och det vill man ju som elbilsägare undvika i största möjliga mån. Man kan då använda förvärmaren för att värma upp kupén innan avresa. Förvärmaren använder bilens drivbatteri för att driva förvärmaren, därför är det bäst att göra det under uppladdning för att inte äventyra räckvidden på eldriften.
Du kan när du åker iväg välja att ställa fläkten i läge "OFF" för att säkerställa att bensinmotorn inte går igång. MEN efter ett tag kommer det ändå att bli kallt i bilen om det är minusgrader ute och då måste bensinmotorn igång igen.

Hur gör man då för att få värme och samtidigt hålla förbrukningen nere?

Jag brukar förvärma i 30 min innan jag åker och ställer sedan temperaturen på fläkten på ca 19 grader, bäst är att ställa temperaturen på det innan du stänger av bilen gången före. Då kupén redan är uppvärmd när du kliver in i bilen så behöver bensinmotorn bara vara igång någon minut för att hålla temperaturen i kupén. Du behöver inte stänga av fläkten utan kan låta den stå på 19 grader hela resan. Jag har provat några gånger nu i vinter på min sträcka mellan arbetet och hemma som är 2,5 mil. Utetemperaturen har varit mellan 5 och 12 minusgrader. Jag har du tagit mig hela sträckan på eldrift förutom en kort stund då bensinmotorn gått igång och temperaturen i kupén har hållit en behaglig nivå. Förbrukningen på den sträckan har då hamnat på 0,6 lit/100 km


ReplyQuote
Grafikstudion
Eminent Member
Joined: 3 år  ago
Posts: 32
31/12/2016 8:06 f m  

Hej. Såg ditt inlägg och tänkte dela med mig på hur jag gör.
När du stänger av bilen på kvällen så skruva ner tempen till 15 grader.
Förvärm bilen på morgonen i 20-30 min.
Sen kommer tricket. Starta bilen och tryck in Ecoknappen.
Vänta in tills Navigatorn vaknar och plocka fram den sidan där du ser dom 3 ringarna med hur mycket kraft och kw/h som förbrukas i realtid.
Om du tittar på den till vänster, den gula så ser du att det inte går någon ström alls till värmaren.
Öka nu temperaturen till 15,5 eller 17 grader beroende hur kallt det är ute.
Nu ser du att den gula ringen ger utslag. Om du håller dig till ”20 i” dvs 40 % så kommer aldrig bensinmotorn att starta. Sen när effektbehovet sjunker 1 pinne eller 2 så ökar du temperaturen med 1 grad tills du kommer tillbaka till ”20 i” eller 40 %.
Så håller du på tills du klättrat upp till dian 19-20 grader i kupe´n.
Så har jag kunnat köra på ren el ända ner till minus 8-10 grader.


ReplyQuote
Grafikstudion
Eminent Member
Joined: 3 år  ago
Posts: 32
31/12/2016 8:07 f m  

Har du sett tipset om att hålla inne AC knappen tills det piper? Då frånkopplar man AC’n från autoläget och sätter på AC’n manuellt. På så sätt kan du ha värmaren på Auto (19°) utan att AC går igång. Bra för vinter och sommar och kan nog påverka eldriften positivt.


ReplyQuote
Grafikstudion
Eminent Member
Joined: 3 år  ago
Posts: 32
31/12/2016 8:07 f m  

Ja jag har sett tipset och jag har också gjort så. Det påverkar säkert eldriften positivt men inte bensinförbrukningen då AC:n inte behöver bensinmotorn för att fungera vad jag förstår.


ReplyQuote
  
Working

Please Login or Register