Forum

Notifications
Clear all

Hur uppnår man 1,9 lit/100km i en Outlander PHEV Plug-in hybrid?

4 Inlägg
3 Users
0 Likes
5,413 Visningar
(@peterengstrom)
Eminent Member Admin
Blev medlem: 1 år sedan
Inlägg: 33
Topic starter  

Att köra med en förbrukning på 1,9 lit/100km med Mitsubishi Outlander PHEV Plug-in hybrid är det ens möjligt? Mitsubishi utlovar ju en väldigt låg förbrukning och den är ju uppnådd genom labbresultat som alla bilar ska genomgå för att få en jämförbar standard. I verkligheten är ju sällan förbrukningen som utlovat. All energikrävande utrustning som luftkonditionering, värmestolar och strålkastare är bortkopplade i labbtesterna. Den australiska biltest-sajten ”The Motor Report” har dock lyckats att uppnå en förbrukning på 1,7 lit/100 km i ett verklighetstest. Testet utfördes sommartid på en sträcka på 8 mil med motorväg, backar, rondeller och trafikljus. Man stängde av klimatkontrollen för att spara el. De kom fram till att den optimala hastigheten för elmotorerna att jobba i var 60 km/h och att försöka hålla den hastigheten i branta backar var det bästa för elförbrukningen. Sträckor utan backar kördes i 80km/h så långt som möjligt för att hålla nere förbrukningen. Man försökte använda bromskraftåtervinningen så mycket som möjligt istället för de vanliga bromsarna. Även accelerationen var extremt försiktig för att spara energi.
Det här så klart inte heller ett riktigt verklighetstest, för vem vill åka i 60km/h i uppförsbackar och 80 på flacka sträckor och accelerera 0-80 km/h på 20 sekunder? Men man har visat att det går och vad som krävs för att uppnå det och har man det i tankarna när man kör så kan man spara en hel del i förbrukning.

Läs hela testet här: http://www.themotorreport.com.au/58513/2014-mitsubishi-outlander-phev-economy-review

Labbtesten utförs ju i en temperatur på +20 grader och i vårt land är det ju inte så stor del av året vi har sådana temperaturer. Något som sparar på förbrukningen vintertid är att förvärma bilen med Mitsubishi Remote App innan avresa och när bilen står på laddning. På det viset behöver inte bensinmotorn starta för att värma kupén. För att säkerställa att inte bensinmotorn startar kan man sätta fläkten i läge ”OFF”. Du kommer dock att behöva starta fläkten och därmed bensinmotorn igen när temperaturen börjar sjunka i kupén.


   
Citera
(@Anonymous)
Gäst
Blev medlem: 1 sekund sedan
Inlägg: 0
 

Jag har själv kört c:a 350 mil på en tank mellan september och november förra året. Sen gick motorn igång i "charge läge". Har man inte tankat på 3 mån gör den tydligen så för att underhålla bränslesystemet 🙂

Nu parkerar jag i varmgarage på jobbet och förvärmer bilen hemma vilket drar ner förbrukningen. 

Oftast ligger jag runt 200 mil på en tank vilket motsvarar 0,19 rätt bra. För jobbpendling i stockholm är det absolut inte en orimlig siffra. 

 

 


   
SvaraCitera
(@peterengstrom)
Eminent Member Admin
Blev medlem: 1 år sedan
Inlägg: 33
Topic starter  

Hej Magnus
Jo visst kan man komma långt på en tank om man kan ladda varje gång man kört klart de mindre sträckorna.
Förbrukningen som anges 1.9 lit /100 km (0,19 lit/mil) ska ju verkligen vara på en sträcka på 10 mil utan tankning av el däremellan.
Då jag åker längre sträckor till Kalix t ex, en resa på 74 mil, så måste jag ju tanka bensin fullt innan jag åker och sedan tanka en gång på vägen. När jag sedan kommer fram är det inte så många liter kvar i tanken. Förbrukning en sådan sträcka brukar ligga på 7 lit/100km (0,7 lit/mil). Så bilen är jättebra för kortare jobbpendling men mer som en vanlig bil på långkörning.
Peter


   
SvaraCitera
(@Anonymous)
Gäst
Blev medlem: 1 sekund sedan
Inlägg: 0
 

Hej! Ursäkta min fråga men funderar på att köpa en Outlander PHEV. Tanken skall rymma 45 liter. Med en förbrukning på 7 liter per mil kommer man teoretiskt 64 mil. Då har du 10 mil kvar och kör nästan den tanken tom. Hur kan det komma sig?

Hälsningar

Kalle

 


   
SvaraCitera
Share: