1,9 lit/100km med Mitsubishi Outlander PHEV Plug-in hybrid

förbrukning

Outlander display

Hur uppnår man 1,9 lit/100km i en Outlander Plug-in hybrid?

Att köra med en förbrukning på 1,9 lit/100km med Mitsubishi Outlander PHEV Plug-in hybrid är det ens möjligt? Mitsubishi utlovar ju en väldigt låg förbrukning och den är ju uppnådd genom labbresultat som alla bilar ska genomgå för att få en jämförbar standard. I verkligheten är ju sällan förbrukningen som utlovat. All energikrävande utrustning som luftkonditionering, värmestolar och strålkastare är bortkopplade i labbtesterna. Den australiska biltest-sajten “The Motor Report” har dock lyckats att uppnå en förbrukning på 1,7 lit/100 km i ett verklighetstest. Testet utfördes sommartid på en sträcka på 8 mil med motorväg, backar, rondeller och trafikljus. Man stängde av klimatkontrollen för att spara el. De kom fram till att den optimala hastigheten för elmotorerna att jobba i var 60 km/h och att försöka hålla den hastigheten i branta backar var det bästa för elförbrukningen. Sträckor utan backar kördes i 80km/h så långt som möjligt för att hålla nere förbrukningen. Man försökte använda bromskraftåtervinningen så mycket som möjligt istället för de vanliga bromsarna. Även accelerationen var extremt försiktig för att spara energi.
Det här så klart inte heller ett riktigt verklighetstest, för vem vill åka i 60km/h i uppförsbackar och 80 på flacka sträckor och accelerera 0-80 km/h på 20 sekunder? Men man har visat att det går och vad som krävs för att uppnå det och har man det i tankarna när man kör så kan man spara en hel del i förbrukning.

Läs hela testet här: http://www.themotorreport.com.au/58513/2014-mitsubishi-outlander-phev-economy-review

Labbtesten utförs ju i en temperatur på +20 grader och i vårt land är det ju inte så stor del av året vi har sådana temperaturer. Något som sparar på förbrukningen vintertid är att förvärma bilen med Mitsubishi Remote App innan avresa och när bilen står på laddning. På det viset behöver inte bensinmotorn starta för att värma kupén. För att säkerställa att inte bensinmotorn startar kan man sätta fläkten i läge “OFF”. Du kommer dock att behöva starta fläkten och därmed bensinmotorn igen när temperaturen börjar sjunka i kupén.

Vill du lämna kommentarer till mina inlägg så finns det kommentarsfält under varje inlägg. Kommentarsfältet finns inte med på startsidan utan du måste gå in på respektive inlägg. Du kommer till det om du klickar på rubriken på inlägget.

……………………………………….

Besök Grafikstudion – mitt företags hemsida
Fotograf Hudiksvall Fotograf Söderhamn

Previous
Långresa med Mitsubishi Outlander PHEV
Next
Outlander PHEV problem med kylan

Leave a comment