Forum

Notifications
Clear all

laddstation hemma

2 Inlägg
2 Users
0 Likes
12.4 K Visningar
(@Anonymous)
Gäst
Blev medlem: 1 sekund sedan
Inlägg: 0
Topic starter  

Hej!

Lutar åt en outlander som tjänstebil när de dags att byta.

Har egentligen massor av frågor men först o främst vad ska man ha för laddstation hemma?

Jag har en garageuppfart intill mitt garage och inkommande el samt huvudsäkring sitter i garaget så jag har möjlighet att dra nya tampar för att få en två eller  tom trefas, hur hade ni gjort och varför? vad finns för möjligheter och vad är rimligt?

just de har 4,3 mil till jobbet enkel resa som de ser ut nu ingen möjlighet att ladda på jobbet.

reser endel i jobbet längre sträckor med begränsade möjligheter att ladda även om de såklart finns. anledningen till outlandern är 4x4 och markfrigången då jag jagar mycket. Skulle det funka med mina förutsättnignar?

mitt andra alternativ är en V90 bi-fuel om det inte skulle bli en outlander av någon anledning.


   
Citera
(@peterengstrom)
Eminent Member Admin
Blev medlem: 1 år sedan
Inlägg: 33
 

Hej
Jag kör ingen laddstation hemma. Jag använder Charge amps kabel där man kan välja att ladda med 6, 10 eller 16 ampere. På den sitter en vanlig kontakt, ingen trefas kontakt. Däremot har jag ett trefas uttag i garaget som jag har kopplat en grenkabel till med tre vanliga kontaktuttag. Då kan man be en elektriker, eller nån annan som kan, mäta upp vilket uttag som är kopplat till respektive fas. Då kan du använda det uttag som har en fas som är minst belastad med strömkrävande utrustning i hemmet såsom ugn, spis, värmepump, bastu m.m.Annars kan det lätt bli att säkringen löser ut om du kör något strömkrävande samtidigt som du laddar bilen med 16 ampere.
Annars laddar jag mest med 10 ampere ändå. Det är bara när det är bråttom jag laddar med 16 ampere.
Räkna med en räckvidd på 3,5 mil på ren el.
MVH
Peter


   
SvaraCitera
Share: