Forum

75 mils körning och 35 liter bensin förbrukad  

  RSS

Grafikstudion
Eminent Member
Joined: 3 år  ago
Posts: 32
31/12/2016 8:30 f m  

Jag har nu under 14 dagar kört med min Mitsubishi Outlander PHEV mellan mitt arbete i Söderhamn, ca 2,5 mil enkel resa samt lite längre resor på 7-8 mil. Under den här tiden har temperaturen varit väldigt låg, runt 12-23 minusgrader hela tiden. Till Söderhamn kan jag ta mig på bara el men då det är vinter och så kallt behöver jag ju värme i bilen. Jag brukar förvärma bilen i 20 min innan jag åker och då håller ju värmen en par mil när det är så kallt, men sedan måste ju bensinmotorn igång för att få värme igen. Därför kommer det att dra bränsle trots att jag rent teoretiskt inte skulle behöva köra på bensin. På sommaren kommer det nog inte vara några problem. Så efter 14 dagar var det dags att tanka för första gången igen. Det gick i ca 33 liter i tanken vilket ger en förbrukning på ca 0,43 liter /mil. Det är OK tycker jag med tanke på temperaturen dessa dagar och bilens storlek, den är ju ändå en SUV på närmare 2 ton. Det kan bara bli bättre när värmen stiger.

Förbrukning under 25 mil utan laddning

Nu har jag kört mellan Lindefallet och Arlanda och tillbaka, en tur på ca 50 mil totalt. Temperaturen under den här turen var runt nollan. På vägen ner så gjorde jag slut på batteriet som sig bör. På vägen hem till Lindefallet igen så körde jag därför utan eldrift (förutom korta perioder då batteriet blev uppladdat i nerförsbackar och inbromsningar). Sträckan var mestadels motorväg i farter runt 110-120km/h. Jag hade ECO-läget intryckt vilket begränsar tex hur mycket effekt som motorn får när jag trycker på gaspedalen. Förbrukningen under denna resa hamnade på ca 0,85 liter / mil.


ReplyQuote
Grafikstudion
Eminent Member
Joined: 3 år  ago
Posts: 32
31/12/2016 8:33 f m  

Hej!

Måste också säga att jag är nöjd över snittförbrukningen på denna bil.

Jag gjorde en tripp på 53 mil då jag startade på ström men sedan hybrid, detta var mest vanlig lansväg från Smögen till Karlstad/Kristinehamn T/R. Var tveksam till att det skulle gå på en tank men trots en temperatur mellan -10 till -15 grader avverkades sträckan på 38 liter, det ger ett snitt på 0,72, riktigt bra.

Gjorde också en koll på blandad körning där ca 70% var kortare turer och 30% var 10-milsturer. Jag körde 90 mil och tankade 33 liter,

I helgen körde jag Smögen GBG T/R och då blir det mest motorväg i ganska jämn fart 110-120kmt och du hamnade jag på 0,78 i snitt.(även här start med fulladdad bil)

Samtliga värden är tankade, inte färddatordata, den har vid varje tillfälle visat något högre snitt än uppmätt.


ReplyQuote
Grafikstudion
Eminent Member
Joined: 3 år  ago
Posts: 32
31/12/2016 8:33 f m  

Hej!
Är väldigt nöjd med snittförbrukningen på min bil. Efter drygt 2 år och 3500mil ligger snittet på 0,26 liter / mil. Bästa hittills är 240mil på 37 liter, vilket blir knappt 0,16.
Elförbrukning för laddning har legat på mellan 200-250kwh i månaden.
Men då har jag också gått in för att köra så snålt som möjligt..
Längsta sträcka avklarad på ren el är 53km..
Alla mina tankningar är upplagda på Fuelly.com: http://www.fuelly.com/car/mitsubishi/outlander/2014/nahoj56/319903


ReplyQuote
Grafikstudion
Eminent Member
Joined: 3 år  ago
Posts: 32
31/12/2016 8:33 f m  

Kul blog! Vi har nyligen skaffat en Outlander PHEV. Vi stod i valet mellan den och nya Passat GTE, men det blev Outlander av flera skäl. Och vi är supernöjda med valet hittills. Med våra körsträckor som sällan överstiger 5 mil per dag så förbrukar vi i stort sett ingen bensin alls. Det lilla vi förbrukat har gått till att värma kupén under vintern – trots att vi brukar förvärma så vill gärna bensinmotorn gå i gång de första km. Mest nöjd är jag nog ändå med att det är så superbekvämt med eldrift, tyst, vibrationsfritt, inga ryck el växlingar, omedelbar gasrespons, bilen rör sig så ”smidigt” jämfört med fossilbil, det går t ex att köra låångsamt över trottoarkanter utan att behöva rusa motorn.

Kan tipsa om ett intressant test i senaste numret av ”Elbilen”, där man jämfört Outlander PHEV med Passat GTE. De går nästan exakt lika långt på enbart el, 3.5 mil för Passat och 3.7 mil för Outlandern. Förbrukningen med urladdat batteri är något högre på samma teststräcka för Outlandern, men de är förvånade att det är såpass liten skillnad – 0.62 l/mil för Passat och 0.71 l/mil för Outlandern, som ju trots allt är en stor, hög SUV med fyrhjulsdrift mot Passatens lägre profil och vikt och tvåhjulsdrift. Testet utfördes i vinterväglag med vinterdäck. Båda bör ju gå snålare på sommarvägar och varmare temp. Passaten har en del klara nackdelar i kyla, den går inte köra alls (!) om det är -27 grader eller kallare. Inget för de kalla delarna av landet alltså. Eldriften stängs av vid -10 el kallare och bilen går då som en vanlig bensinbil. Mitsubishin går på el även då och har ingen ”lägsta” arbetstemperatur.


ReplyQuote
Grafikstudion
Eminent Member
Joined: 3 år  ago
Posts: 32
31/12/2016 8:34 f m  

Sitter också och väljer mellan Passat GTE och en Outlander. Lutade mest åt Outlander pga fyrhjulsdriften tills jag läste att den verkar sisådär och inte alls verkar ge vad jag vill ha.
http://www.vibilagare.se/test/biltester/fyrhjulsdriven-med-forbehall

Nu lutar det snarare åt en V60 D6 Twin Engine som har ”riktig” 4WD. Den är tyvärr en mycket mindre bil i kupén och framförallt lastutrymmet, så jag har inte velat klart om man ska ta Passat eller Outlandern för utrymmena hellre än 4WD på Volvon.

Är mycket i skog och natur under höst och vinter så 4wd är att föredra, även om jag kan leva utan det.


ReplyQuote
Grafikstudion
Eminent Member
Joined: 3 år  ago
Posts: 32
31/12/2016 8:34 f m  

Jag har en 2017 modell kört den två veckor nu, 170 mil. Senaste tankningen 80mil på 34liter, 0,42/mil. Känns väldigt bra!
Gått in för att köra snålt, snittsträckan ligger ca 4-5mil.


ReplyQuote
  
Working

Please Login or Register